Прошедшее простое и продолженное время упражнения. Задания на Past Continuous

Выполните упражнения ниже, чтобы научиться составлять предложения в Past Continuous и отработать четыре основных случая его употребления.

Как уже говорилось, времена Present Continuous и Past Continuous относятся к одной группе и схожи по построению.

Упражнение 1. Present Continuous и Past be.

СЛУЧАЙ I. Вспомните! Past Continuous употребляется для выражения длительного действия (процесса), которое происходило в определенный момент времени в прошлом.

Упражнение 2. Заполните пропуски глаголом в Past Continuous, используя правильную форму глагола be.

  1. I ………… reading a book at 4 o’clock yesterday.
  2. You ………. reading a book…
  3. He ………. reading a book…
  4. We ………. reading a book…
  5. She ………. reading a book…
  6. They ………. reading a book…

Упражнение 3. Перед вами вчерашний список дел Эмили. Напишите, когда и что она делала. Используйте словосочетания :

read; clean the room; have lunch; wash the dishes; watch TV

  1. At 9 o’clock she was having breakfast.
  2. At 9.30 she…
  3. At 11 a.m…
  4. At 1 p.m …
  5. At 3 p.m …
  6. At 5 p.m …

Упражнение 4. Раскройте скобки , употребляя глаголы в Present Continuous или Past Continuous.

  1. I ______(to write) an English exercise now. I _______(to write) an English exercise at this time yesterday.
  2. My little sister _______(to sleep) now. My little sister ________(to sleep) at this time yesterday.
  3. My friends _______(not to do) their homework now. They _______(to play) volley­ball.
  4. My friends ______(not to do) their homework at seven o’clock yesterday. They ______(to play) volleyball.
  5. What _____you ______(to do) now? - I _______(to drink) tea. ______you ______(to drink) tea at this time yesterday? - No, I ________(not to drink) tea at this time yesterday, I ________(to eat) a banana.

The Past Continuous Tense – прошедшее длительное время глагола часто путают с прошедшем простым временем (The Past Simple Tense ). Давайте разберемся, чем отличаются эти времена друг от друга , для начала по построению. Для этого выполните упражнение 4.

Упражнение 4. Заполните пропуски глаголом в Past Simple и Past Continuous, используя правильную форму глагола be.


Выполните упражнения ниже, чтобы отработать второй случай употребления Past Continuous.

СЛУЧАЙ II. Вспомните! Past Continuous употребляется для выражения длительного действия (процесса) на фоне которого произошло краткое действие. Краткое действие (в Past Simple) произошло в определенный момент времени в прошлом.

Упражнение 5. Заполните пропуски глаголом в Past Continuous и переведите предложения.

  1. When I went out into the garden, the sun ______(to shine).
  2. I __________(to eat) ice cream when you met me in the park yesterday.
  3. When I came home, Tom ______ (to speak) over the phone.
  4. Somebody got into the room when we ________(to sleep).
  5. He saw Jane when she ______ (to cross) the street.
  6. He ______(to wait) for Jenny when it started raining.
  7. The woman ______(to have) a bath when she felt bad.
  8. The man ______(to sit) by the window when he heard the noise.
  9. We _______(to watch TV) when the door bell rang.
  10. She______ (to read) when somebody knocked at the door.
  11. They _____(to talk) about him when he suddenly came in.

Упражнение 6. Спросите по образцу.

ОБРАЗЕЦ. When did you meet Jerry? I met Jerry when I was walking in the park.

  1. When did you break the window? (play football)
  2. When did she write the story? (fly to London)
  3. When did he catch that butterfly? (go through the fields)
  4. When did you cut your finger? (make dinner)
  5. When did you saw the rainbow? (walk in the garden)

Упражнение 7. Выберите правильный вариант.

  1. David (came / was coming) in when the children (wrote / were writing) a test.
  2. Mike (telephoned / was telephoning) me when I (took I was taking) a shower.
  3. Mike (spoke / was speaking) to me when his little sister (took / was taking) his book out of his schoolbag.
  4. We (met / were meeting) them when we (stood I were standing) at the bus stop.
  5. I (slept I was sleeping) when his mother (came / was coming) back.
  6. On Monday while he (cooked / was cooking) lunch the postman (brought/ was bringing) him a letter from his friend.
  7. When the teacher (came / was coming) into the classroom, the children (sat / were sitting) at their desks.

Упражнение 8. Ответьте на вопрос, что делали члены семьи, когда приехала тетя Дженни.

ОБРАЗЕЦ. What were family doing yesterday when aunt Jenny came?

  1. John / listen to the radio ___________________________________
  2. his sister / have a bath ___________________________________
  3. the baby / play ___________________________________
  4. Father / read a book ___________________________________
  5. Mother / clean the room _____________________________________
  6. the cat / sleep ___________________________________
  7. grandparents / watch TV ____________________________________

Упражнение 9. Составьте предложения по картинкам.

ОБРАЗЕЦ. When we came to see our friend, he was painting the fence.

СЛУЧАЙ III. Вспомните! Past Continuous употребляется для выражения двух длительных действий (процессов), протекающих одновременно в определенный момент времени в прошлом.

Упражнение 10. Составьте предложения по картинкам .

ОБРАЗЕЦ. While we were talking to our friend, he was painting the fence.


Упражнение 11. Составьте предложения по образцу, используя Past Simple или Past Continuous .

ОБРАЗЕЦ. Mum/wash up/telephone/ring. — Mum was washing up when the telephone rang.

  1. Tom/have a shower/doorbell/ring.
  2. I/study/Jill/call.
  3. Dad/have breakfast/post/arrive.
  4. Nancy/read a book/she/hear a noise.
  5. John/shop in town/he/meet Kevin.
  6. The whole class/write a test/I/come.
  7. We/drive along Park Avenue/something/go wrong in the car.

Упражнение 12. Прочитайте истроию, которая вполне могла случиться. Выберите правильный вариант глагола-действия.

I (met/was meeting) a friend while I (did/was doing) the shopping. While I (paid/was paying) for my things, I (heard/was hearing) someone call my name. I (turned/was turning) round and (saw/seeing) Paula. She (wore/was wearing) bright red coat. We (decided/were deciding) to have a cup of coffee. 6While we (had/ were having) a drink, a waiter (dropped/was dropping) pile of plates. We all (got/were getting) a terrible shock. While the waiter (picked/was picking) up the broken plates, he (cut/was cutting) his finger. We (left/were leaving) the cafe and (said/were saying) goodbye. I (finished/was finishing) my shopping and (went/was going) home.

  1. The speaker drank a glass of water.
  2. I understood everything.
  3. Mother put two plates on the table.
  4. Our family stayed at a quiet place.
  5. Tom ate a good dinner.
  6. He drank too much wine.
  7. Pedro liked Paris.

Ответы:

  1. Did the speaker drink a glass of water?
  2. Did you understand anything?
  3. Did Mother put two plates on the table?
  4. Did our family stay at a quiet place?
  5. Did Tom eat a good dinner?
  6. Did he drink too much wine?
  7. Did Pedro like Paris?

Переводные упражнения с русского на английский с ответами

Переведите предложения на английский:

  1. Mike danced with Nina.
  2. She put her arms round his neck.
  3. We did not see anybody in the park.
  4. Did Freddy like Washington?
  5. They didn’t understand the message.
  6. It seemed very easy.
  7. Her husband never dried his hands carefully on the towel.

Ответы:

  1. Майк танцевал с Ниной.
  2. Она обняла его за шею.
  3. В парке мы никого не увидели.
  4. Понравился ли Фредди Вашингтон?
  5. Сообщения они не поняли.
  6. Оно казалось очень простым.
  7. Ее муж никогда тщательно не вытирал руки полотенцем.

Поставьте неправильные глаголы в форму прошедшего времени и переведите:

  1. bring,
  2. choose,
  3. drive,
  4. hear,
  5. know,
  6. swim,
  7. write,
  8. sleep.

Ответы:

  1. brought – принес,
  2. chose – выбрал,
  3. drove – вел машину,
  4. heard – слышал,
  5. knew – знал,
  6. paid – платил,
  7. swam – плавал,
  8. wrote – написал,
  9. slept – спал.

Переводные упражнения с английского на русский с ответами

  1. Care killed the cat.
  2. One drop of poison infected the whole tun of wine.
  3. Little strokes fell great oaks.
  4. First came, first served.

Ответы:

  1. Забота убила кошку (заботы хоть кого в могилу вгонят).
  2. Одна капля яда отравила целую бочку вина (капля дегтя в бочке меда).
  3. Маленькие удары свалили большие дубы (капля камень точит).
  4. Кто первый пришел, тому и подали (кто первый встал – того и тапки).

Переведите на русский язык:

  1. My parrot liked grass.
  2. The students went to the class.
  3. I saw clouds in the sky.
  4. The men were in the office.
  5. Yesterday in the morning she drank coffee.
  6. Bob went over the garden wall.
  7. The cat climbed the tree.

Ответы:

  1. Мой попугай любил траву.
  2. Студенты вошли в класс.
  3. Я видел облака в небе.
  4. Мужчины были в офисе.
  5. Вчера утром она пила кофе.
  6. Боб перелез через стену сада.
  7. Кошка вскарабкалась на дерево.

Если Вы устали учить английский годами?

Те, кто посещают даже 1 урок узнают больше, чем за несколько лет! Удивлены?

Без домашки. Без зубрежек. Без учебников

Из курса «АНГЛИЙСКИЙ ДО АВТОМАТИЗМА» Вы:

  • Научитесь составлять грамотные предложения на английском без заучивания грамматики
  • Узнаете секрет прогрессивного подхода, благодаря которому Вы можете сократить освоение английского с 3 лет до 15 недель
  • Будете проверять свои ответы мгновенно + получите доскональный разбор каждого задания
  • Скачаете словарик в форматах PDF и MP3 , обучающие таблицы и аудиозапись всех фраз

Упражнения на дифференциацию с ответами

Выпишите правильные глаголы:

to point, to look, to go, to catch, to climb, to give, to carry, to know, to hope, to work, to be, to buy.

Ответы:

to point, to look, to climb, to carry, to hope, to work.

Раскройте скобки:

  1. Yesterday we (saw/were seeing) birds flying over the city.
  2. The cow (liked/was liking) the flowers.
  3. The woman (was/were) in the bus.
  4. Did he (write/wrote) the letter?
  5. The children did not (ate/eat) a lot of ice-cream.
  6. My father (was cutting/cut) himself when he (was shaving/shaved).
  7. Poor Polly (was loving/loved) her husband.

Ответы:

  1. liked,
  2. write,
  3. eat,.
  4. was shaving,

Упражнения на Past Continuous

Русскоговорящему человеку понять, для чего вообще «придуманы» длительные времена, очень непросто, поэтому наибольшие затруднения вызывает именно употребление Past Continuous и его отличие от Past Simple.

Чтобы досконально изучить правила образования и использования прошедшего длительного времени, недостаточно вызубрить теорию, нужно регулярно выполнять упражнение на повторение и закрепление правил.

Упражнения на подстановку с ответами

Вставьте глаголы, поставив их в Past Continuous:

to walk, to march, to eat, to work

  1. We … hard yesterday evening.
  2. They stood there quietly, while the soldiers ….
  3. As I … down the street, my enemy went by.
  4. The chair fell down when the old lady ….

To like, to move, to drink, to love, to hear, to listen, to want.

Ответы:

To like, to love, to hear, to want.

Выпишите глаголы, в которых при добавлении окончания конечная согласная не удваивается:

To eat, to stop, to beg, to sleep, to get, to give, to put.

Ответы:

To eat, to sleep, to give.

Если с первого раза не получилось, не переживайте: регулярное выполнение одних и тех же упражнений и даже их заучивание поможет разложить все по полочкам мозга.

Тренировочные упражнения по английскому языку по теме "Прошедшее простое и прошедшее продолженное время"

Автор: Конышева Елена Александровна, учитель английского языка КОГОАУ "Кировский экономико-правовой лицей" г.Киров Кировская обл.

Тренировка грамматики: Past Simple vs Past Continuous. Упражнения на закрепление.

Предлагаю Вашему вниманию ряд упражнений на совершенствование грамматических навыков учащихся по теме "Прошедшее простое и прошедшее продолженное время". Данная разработка может быть фрагментально включена в ход урока, домашнее задание или промежуточный срез по теме.
Цели: формирование грамматических навыков и умений в процессе работы над темой; развитие навыков сопоставления и сравнения с имеющимися аналогами и умения пользоваться изученной грамматикой.

Упражнение 1. Раскройте скобки, поставив глаголы в фоpму Past Continuous.
While I ___________ (to copy) the exercise, my friends __________ (to describe) a picture. When we came in, the children __________ (to clean) their desks. We met her at the bus stop. She ___________ (to wait) for the bus. Some of the children ________ (to ski) while other children ___________ (to skate). Everybody __________ (to have) a lot of fun. When we came the family ________ (to get) everything ready for Christmas. Bob and Helen _________ (to decorate) the Christmas tree. The girls _________ (to feed) the birds in the garden while the boys _______ (to make) a bird-house.
Упражнение 2. Прочитайте текст, переведите. Подчеркните глаголы в форме Past Continuous. Ответьте на вопрос: - Who broke the window ?
At 7 o’clock the match started on TV, so Dad was still watching it at 7.30. Mum was sitting in the kitchen. She was quietly reading a woman’s magazine. Rosie was trying on her Mum’s clothes in her room. Nick’s cousins were listening to rock music. It was very loud so they didn’t hear the crash. At 7.30 the dogs were lying in front of the fire and they were sleeping. Nick went into the garden with his friend to play football. So at 7.30 he was still there.
Упражнение 3. Допишите предложения по содержанию текста предыдущего упражнения, используя глаголы в Past Continuous.
1. When someone broke the window Dad _________________
2. When Mum heard the crash she ___________________
3. The cousins didn’t hear the noise because they ____________________
4. The dogs when the noise woke them up. ______________
5. At 7.30 Nick ________________

Упражнение 4. Дайте краткие и полные ответы на вопросы в Past Continuous.

EX: Were you going to the cinema at 7 o’clock? -Yes, I was. I was going to the cinema. - No, I wasn’t. I wasn’t going to the cinema.

1.Were you having dinner at 2 o’clock? 2. Was your friend sitting in the yard when you saw him? 3. Was your mother cooking when you came home? 4. Was your sister reading when you called her? 5. Were the children sitting at their desks when you entered the classroom? 6. Were the little children running along the corridor when the lesson began? 7. Were you doing your homework at 7 o’clock last night? 8. Was your father working in the garden when you asked him to dinner?

Упражнение 5. Задайте вопросы к предложениям, используя слова и фразы в скобках. Ответьте на вопросы.
EX: After the lesson Victor was explaining the new rule (to you) - Was Victor explaining the new rule to you? - Yes, he was. He was explaining the new rule to me.
1.The children were decorating their classroom. (when) - When were they decorating the classroom? - They were decorating it after the lessons.
2. When I went into the yard, the boys were playing (football)
3. When we were playing, Bob was shouting. (loudly)
4. I met Victor in the street. He was running quickly, (where)
5. The weather was fine, the sun was shining, (all day)
6. Nick was watching his little sister in the garden. (why)
7. His sister was helping him to pack his things when I came, (what things)
8. They were cooking dinner at that time, (with whom)
9. I was waiting for him at 3 o’clock yesterday. (where)
10.He was looking for something when I came in. (what)
11. They were laughing when I entered the classroom. (why)

Упражнение 6. Спросите друзей, что они делали прошлой субботой в 10 часов утра. Используйте следующие слова и выражения: To watch, to listen to, to carry, to look at, to wait for, to explain something to somebody, to work, to sit, to play.

Упражнение 7. Вставьте подходящие по смыслу глаголы в форме Past Continuous . play swim feed sleep laugh
Yesterday we went to the zoo and saw there a lot of animals. First we went to see the white bears. They __________. Then we went to the cage with monkeys. There were a lot of children in front of the cage. They ___________ because a monkey in the the cage ____________. After that we went to see the elephant. There was a man there. He ____________the elephant. But we ___________ see much of the lions. They _______________.

Упражнение 8. Из имеющихся слов составьте вопросы к готовым ответам. Все вопросы должны быть в Past Continuous.
1. Where | the white bears | swimming | were ? - In the swimming pool.
2. It | was | raining ? - Oh, no. It wasn’t. The sun was shining brightly.
3. The elephant | what | eating | was ? - Some grass and fruit.
4. What | was | playing with | the monkey ? - With a small ball.
5. Were | how many lions | sleeping in the cage? - Both of them.

Упражнение 9. Дополните вопросы и ответы глаголами в Past Continous.
- Mr. Rambler , what _______ you ______ (do) at 6.30 ? - Oh, I ____________ (read) at that time in my room. - Were you? _____________ you really ___________ (read)? What __________ you ________ (read) at that time? - A book. - Did your friends see you then? - No, they didn’t. They _______________ (watch TV). - What ________ they ____________ (watch)? - Some film. But why? - Some people saw a man who ___________ (try) to kill an elephant at that time. We think it was you.

Упражнение 10. Составьте вопросы в Past Continuous. Используйте вопросительные слова в скобках.
1. Were you watching TV at 11 o’clock last night? (when)
2. We were speaking about books at the lesson. (what, where)
3. After school they were practising a new game. (alternative)
4. When I came, Nick was cleaning his room, (what)
5. He was returning to his camp with a pail of water. (where?)

  1. I didn"t take my umbrella. It ... when I left home. (rain)
  2. Last night at 10 o"clock my brother ... for his exam. (prepare)
  3. Everyone ... in silence. (sit)
  4. I don"t know what the teacher ... about, I ... .(talk, listen)
  5. A man ... along the road when he saw a cat. (walk)

Задание 2. Задайте специальные вопросы к предложениям, используя вопросительные слова, данные в скобках.

  1. Paul"s grandma was watching TV to learn the latest news. (why)
  2. Yesterday evening was chilly so everyone was wearing a jacket. (who)
  3. On Tuesday at 10 o"clock his boss was flying from Berlin to Moscow. (when)
  4. Her children were playing outside all the time. (where)
  5. John was cleaning his flat from six till eight. (when)

Задание 3. Переведите предложения на английский язык, уделяя особое внимание глаголам, которые не употребляются в форме Past Continuous.

  1. Оливер играл со своей сестрой, когда в комнату вошла мама.
  2. Он любил ее всю свою жизнь.
  3. Я разговаривала с подругой, когда мой телефон зазвонил.
  4. Она слышала стук в дверь, но не открыла ее.
  5. Что ты делал в 3 часа?

Задание 4. Исправьте ошибки в предложениях.

  1. There were a lot of people on the beach but nobody wasn"t swimming.
  2. This house was belonging to her grandparents when she moved out.
  3. My cat slept on the sofa when I came back from work.
  4. At 11 o"clock in the morning we was finishing the project.
  5. The television was on because the whole family was watched it.

Задание 5. Напишите глаголы в форме Past Continuous с местоимением, данным в скобках. Уделите особое внимание правописанию.

Пример: play (I) - I was playing

  1. sit (we)
  2. run (he)
  3. lie (they)
  4. live (she)
  5. ski (I)

Ответы с пояснениями

Задание 1.
  1. was not raining

    Отрицательные предложения в Past Continuous образуются при помощи вспомогательного глагола was/were + not + глагол с окончанием -ing.

  2. was preparing/ was not preparing

    Отрицательные предложения в Past Continuous образуются при помощи вспомогательного глагола was/were + not + глагол с окончанием -ing;

  3. was sitting

    Утвердительные предложения в Past Continuous образуются при помощи вспомогательного глагола was/were + глагол с окончанием -ing.

  4. was talking, was not listening

    Утвердительные предложения в Past Continuous образуются при помощи вспомогательного глагола was/were + глагол с окончанием -ing; отрицательные предложения в Past Continuous образуются при помощи вспомогательного глагола was/were + not + глагол с окончанием -ing.

  5. was walking

    Утвердительные предложения в Past Continuous образуются при помощи вспомогательного глагола was/were + глагол с окончанием -ing.

Задание 2.
  1. Why was Paul"s grandma watching TV?
  2. Who was wearing a jacket yesterday evening?

    Вопросительные предложения в Past Continuous образуются при помощи вспомогательного глагола was/were, который ставится на место перед подлежащим , и глагола с окончанием -ing.

  3. When was his boss flying from Berlin to Moscow?

    Вопросительные предложения в Past Continuous образуются при помощи вспомогательного глагола was/were, который ставится на место перед подлежащим , и глагола с окончанием -ing.

  4. Where were her children playing all the time?

    Вопросительные предложения в Past Continuous образуются при помощи вспомогательного глагола was/were, который ставится на место перед подлежащим , и глагола с окончанием -ing.

  5. When was John cleaning his flat?

    Вопросительные предложения в Past Continuous образуются при помощи вспомогательного глагола was/were, который ставится на место перед подлежащим , и глагола с окончанием -ing.

Задание 3.
  1. Oliver was playing with his sister when their mother entered the room.

    Утвердительные предложения в Past Continuous образуются при помощи вспомогательного глагола was/were + глагол с окончанием -ing.

  2. He loved her all his life.

    Глагол love (любить) выражает эмоции. Такие глаголы, как правило, не употребляются во временах группы Continuous.

  3. I was talking to my friend when my phone rang.

    Утвердительные предложения в Past Continuous образуются при помощи вспомогательного глагола was/were + глагол с окончанием -ing.

  4. She heard a knock at the door but she didn"t open it.

    Глагол hear (слышать) относится к глаголам чувственного восприятия. Такие глаголы не употребляются во временах группы Continuous.

  5. What were you doing at 3 o"clock?

    Вопросительные предложения в Past Continuous образуются при помощи вспомогательного глагола was/were, который ставится на место перед подлежащим , и глагола с окончанием -ing.

Задание 4.
  1. nobody was swimming

    Местоимение nobody является отрицательным. В английском предложении может быть только одно отрицание.

  2. house belonged

    Глагол belong относится к группе глаголов-исключений, которые не употребляются во временах группы Continuous.

  3. cat was sleeping

    В данном предложении описана ситуация, когда однократное действие происходит на фоне другого (более долгого по времени).

  4. we were finishing

    Past Continuous образуется при помощи вспомогательного глагола were для местоимений 1-го лица множественного числа.

  5. was watching it

    Past Continuous образуется при помощи вспомогательного глагола was/were + глагол с окончанием -ing .

Задание 5.
  1. we were sitting
  2. he was running
  3. they were lying
  4. she was living
  5. I was skiing

Как делать упражнения по грамматике и не умереть со скуки?

Задания и упражнения на уроке бывают разные. Ролевые и , дискуссии, презентации, аудио и много других креативных штук.

И, конечно, традиционные упражнения. Заполнить пропуски, подобрать нужную форму глагола, раскрыть скобки и прочие «захватывающие» задания. Чаще всего такие упражнения дают на дом, но иногда их нужно сделать на уроке.

Единственная печалька проблема с такими упражнениями (хоть дома, хоть на уроке), что они часто выполняются механически. И так же механически проверяются. А в голове в итоге – пусто. Ну ладно, может быть, и не пусто. Но и не густо))

И раз уж таких упражнений практически не избежать – польза-то от них все же есть! – надо их как-то обыграть и заставить работать на себя.

Сегодня покажу один такой способ небанально сделать и проверить грамматическое упражнение (Past Simple и Past Continuous).


Упражнение на Past Simple и Past Continuous

А вы пытаетесь разнообразить стандартные грамматические упражнения? Как? Оставьте комментарий – обсудим.